Jdi na obsah Jdi na menu

Běž!

21. 1. 2018


Běhání je pro mě nejhezčím sportem ze všech, co jsem kdy zkusil. Jediné co opravdu potřebuješ, jsou kvalitní běžecké boty. Když běháš, dopřáváš si krásné chvilky svobody - můžeš totiž běžet kamkoliv. Plavání tě omezuje na bazén nebo blízkou vodní plochu, běžné kolo na vhnodou trať vzhledem k typu kola, ale běhat můžeš v podstatě kdekoliv. Stačí nazout boty, vzít si kraťasy a triko, případně tepláky a mikinu, a můžeš vyrazit.
27265330_1561332733983759_1523273631_o.jpg

 

V zimě to však není jen tak, ale pořád se to dá a je to super!

Jestli sis řekl, že chceš od nového roku běhat a odrazuje tě počasí, tak ti narovinu říkám, že nemusí. Chce to dodržovat určitá pravidla.

  • čepice
  • vrstvy
  • nohy v teple
  • nehnát se
  • rukavice

ČEPICE

V reportu, kde jsem mluvil o otužování jsem se již zmiňoval, že hlavou utíká nejvíc tepla. Tady jsi navíc v pohybu a mohl by jsi snadno ofouknout a způsobit si zdravotní obtíže. Vždy si vem něco na hlavu!

VRSTVY

Když chceš běhat v chladu, nemůžeš se jen tak nabalit teplým oblečením - zpotil by ses a nastydnul. Jasně, trochu se zapotíš, ale ten pot nesmí zůstat na tvé kůži, musí ven. Od toho je nejlepší první vrstva z funknčího termotrika, které odvátí pot z těla na povrch. Přes něj ti dle svých zkušeností doporučím bavlněné tričko a poté slabší mikinu. Já třeba používám jen termotriko s rolákem a dlouhým rukávem a slabou prodyšnou sportovní mikinu, ale já jsem otužilejší, ty si vem vrstvy tři, případně jednu rozděláš.

NOHY V TEPLE

Ty jsou zapotřebí nejen z důvodu ztráty tepla, ale svaly na nohách, hlavně lýtka, ti můžou mrazem pěkně tuhnout a ty si můžeš způsobit nějaké to zranění. Zvol tepláky (nejlépe bavlna) a případně běžecké legíny, pokud si chceš připlatit, ale mně to takhle doposud vyhovovalo. Nezapomeň na teplé ponožky, nejlepší by bylo pořídit si běžecké ponožky/podkolenky, ale s těmi já nemám zkušenosti, nemám je a tak sázím na teplejší sportovní ponožky z bavlny.

NEHNÁT SE

Umíš přeskakovat na místě z nohy na nohu? Tak podobným způsobem bys měl v zimě běhat. Hnát se nemá cenu, zbytečně se upotíš, potu bude příliš a triko to nezvládne odvádět a ty nastydneš. Pokud jsi vůbec nováček v běhání, měl by sis postupně navykat. Můžu doporučit indiánský běh - střídání běhu a chůze v pravidelných intervalech, případně dle potřeby. Vždy dávej na své pocity. Rozhodně nechoď běhat do zimy, pokud jsi již nemocný. Nejdřív to vylež.

RUKAVICE

Věř mi, že pokud budeš běhat v mrazu, prsty na rukou ti pěkně omrznou a není to nic příjemného. Stačí nějaké obyčejné, ale pokud chceš zainvestovat do komfortu, skoč do sportovek a kup si běžecké. Já jsem si koupil běžkařské, ale vyjde to na stejne, protože obě jsou dělané tak, aby zajistily komfort za zimy a za větru.

27140494_1561359737314392_1852120258_o.jpg

A TEN ZBYTEK

Neběhej nevyspalý, únava ti snižuje obranyschopnost - je to další riziko. Onemocnět přece nechceš.

Dále pokud začínáš s běháním, najdi si nějaký parčík, lesní stezku apod. Proč? Protože se jedná o měkký povrch. Když budeš běhat po chodníku, asfaltu či betonu, pěkně si odsereš nohy. Mluvím z vlastní zkušenosti. Loni jsem se úplně vyřadil z provozu a teď musím pomalu od znova. Snažil jsem se dát rekord 10 km pod 1 hodinu. Povedlo se, ale na konci jsem kulhal, protože mě začlo bodat v chodidle a trvalo to asi měsíc, zčehož jsem asi týden pajdal. Teď behám opět od nuly.

S mou příhodou se pojí ještě jedno ponaučení - vždy poslouchej svoje tělo! Kdybych tehdy přestal běhat už při prvních menších bolestech, nemusel jsem to tolik odsrat a mohl jsem běhat dále. Proto nebuď debil a nesnaž se za každou cenu překonávat. Ošklivě se ti to vrátí. Chraň si svoje zdraví.

A na konec ti řeknu jenom jednu věc:

Běž!