Jdi na obsah Jdi na menu

Wim Hof, Úpa a plavání

6. 1. 2018

 

Začnu včerejším dnem. Kolo jsme s Lukášem šoupli do Prologu na servisku a příští týden se může začít pomalu frčet. Ani bych se nedivil, kdyby v tejdu přišli s tím, že mi ho radši vyměnili, vzhledem k tomu, v jakém zanedbaném stavu bylo.

Večer jsme s bratrem zavítali na přednášku o zdravém dýchání a otužování na základě Wim Hofovy a Buteykovy metody v místní čajovně. Ačkoliv jsem čekal přednášku lepší (lektor často nedokončoval věty a odbíhal od tématu k tématu a málokdy se dostal do hloubky dané věci), tak mi to dalo poznání dost zajímavé Wim Hofovy metody a když došlo na jeho dechové cvičení, zjistil jsem, že to má opravdu něco do sebe. 

26733204_1545918582191841_750835779_o.jpgMůj přísedící se mi připletl do fotky

Napíšu ti postup, podle kterého cvičení probíhalo:

  • 30x provedeš hluboký nádech od břicha až nahoru a pasivní výdech
  • když už seš na třicátém nádechu, tak po posledním výdechu zadržíš dech a čekáš na okamžik, kdy na tebe přijde opravdové nutkání nadechnout se
  • v tom okamžiku se nadechneš opět zplna a 15 vteřin to držíš v sobě 
  • poté můžeš opakovat

Když to zkusíš tak si určitě všimneš, že v zádržných etapách vydržíš o dost déle, než předtím. Do toho snižuješ svoji tepovou frekvenci, což je taky přínosné a do budoucna ji můžeš třeba snížit trvale, protože se naučíš lépe hospodařit s kyslíkem (tvoje srdce nemusí tolik pumpovat, aby zajistilo více kyslíku do tkání, když se s ním naučíš lépe zacházet).

Do toho byl dost znatelný tepelný účinek metody - opravdu se prohřeješ. Co tak lektor říkal, je to založené na určitých chemických reakcích s oxidem dusnatým, oxidem uhličitým a kyslíkem.
Nevím přesně, nepamatuji a nevím co je na tom pravdy, ale rozhodně můžu říct, že metoda přináší určité ovoce. Pro bližší prozkoumání ti se dávám stránku s podrobnějším návodem na dechové cvičení a rozhodně si o Wimovi něco najdi, je to opravdu zajímavá osoba, která drží spoustu rekordů co se vystavení chladu týče a to co dělá, je něco neuvěřitelnýho.

wim-hof-method-600x300.jpg
Wim Hof

 

Teď k dnešku. Ráno po půl osmé jsme se bratrem a Lukášem šli otužovat do Úpy, která prý měla asi 1°C. Docela teplíčko.

26654823_1545916488858717_2130940755_o.pngKaždý máme trochu jiný styl psaní...

Proč to dělám? Za prvé pro upevnění zdraví. Za druhé - je to strašná prdel a vždycky mě to lákalo.

Také Tě to může seznámit se zajímavými lidmi z tvého okolí. Pokud seš zdravej a máš kolem sebe víc šílených lidí, nevidím důvod proč to nezkusit. Klidně, pokud jsi Trutnovák nebo jsi z blízka, tak napiš, můžeš se k nám přidat. Doporučuju ti ale začít nejprve doma s ledovými sprchami.

A až se vrhneš do nějakého toho toku, vem si s sebou čepici/kulicha, protože hlavou ti uniká většina tepla, a to bys nechtěl. Mohl by sis i uškodit na zdraví. A ze své zkušenosti rukavice a hodně teplé ponožky, protože ti ze začátku můžou okrajové části těla dělat problém a dost promrzávat, ale jak si na to začneš postupně zvykat, už to nebude takový problém a namísto myšlenek na rychlé převlečení do suchého a teplého, budeš mít najednou čas a chuť ještě vzít mokrej ručník a jít vyšlehat ostatní.
 

A konečně první letošní plavání.

V porovnání s Lukášem jsem pěknej chcípák. Zatímco já si po jednom bazénu vydýchávám, on mezitím uplave další dva a ještě k tomu dvakrát (možná i třikrát) rychleji než já.

S plaváním jsem začal chvíli předtím, než vznikl nápad na Cestu vpřed (motivovala mě moje bolavá záda). Taky plaveš (nebo jsi plaval) tím stylem, že při prsou máš hlavu nahoře a sleduješ okolí a když děláš kraula, tak prostě nějak kopeš nohama a rukama? Nechápu, jak jsem to mohl dříve provozovat!

26648161_1212197425581234_1285549391_n.jpg

Ten zmetek smazal fotku, kde jsem nevypadal jako kůň

Našel jsem si tenkrát aspoň základy jednotlivých technik, ale i po dnešku vím, že mám furt co vybrušovat. Lukáš mě při kraulu upozornil na nedostatky mojí práce rukama, tak snad jsem se z toho poučil a už to budu dělat jenom dobře. Zároveň ale mám problém s dechem - kuřácké plíce, pozůstatky dětského astmatu, nebo to tak u netrénovaného plavce prostě je? Každopádně, po každých 25 metrech (jednom bazénu), se musím vždy trochu rozdýchávat.

Naštěstí do triatlonu času dost.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář