Jdi na obsah Jdi na menu

Cesta vpřed - lednový souhrn

31. 1. 2018

 

První měsíc projektu utekl jako voda a jedenáct jich zbývá. Jaké úspěchy a neúspěchy přinesl? Jaká si z toho všeho beru ponaučení? Kde zaostávám a kde se mi daří?

 

Vezmem si to podle tabulky a rozepsaných cílů z úvodního článku o projektu Cestě vpřed s názvem Začínám!

 

ZHODNOCENÍ NA KONCI LEDNA

panorama.jpg

POHYBOVÉ AKTIVITY
 

Pohybovým aktivitám se rozhodně věnuju, vzhledem ke svému volnému času odhadem na 80% (což je ale o 100% víc, než tomu bylo loni). Vzhledem k tomu, že jsem prodal PS3 tak už tu není tak velké riziko, že usednu za konzoli a propařím půl dne, anebo den celej.
 

Chodím často plavat, párkrát jsem si byl zaběhat, ale zde se mi vrátil můj problém s chodidlem, jak jsem předevčírem zmiňoval, a kolo jsem vytáhl až teď, protože až teď se začalo lepšit počasí. Navíc je mým největším problémem především plavání. Loni na podzim jsem běhal dost často a není mi to cizí a věřím, že pokud svůj problém s nohou vyřeším v kloudnou dobu, věřím že se rychle dostanu na přijatelnou úroveň. Kolo je mezi těmi třemi sporty takovej ten zlatej střed, protože je to pro mě méně přirozené než běhání, ale více přirozené než plavání. Ale teď s příchodem lepšího počasí budu moct nejen plavat, ale i jezdit. Těším se na to, až začnu pravidelně jezdit na kole do práce. Začnu s ježděním na noční, později i na ranní.
 

Pěší turistika nic, ale v blízké době při dostatku volného času a za přívětivého počasí bych si rád udělal trip do Hostinného za spolužákem na jedno (čau Jiří!).
 

STRAVOVÁNÍ
 

jidlo.jpg

Nákup podle nutričního plánu.
 

Snažím se řídit podle jídelníčku od Maťa, avšak zatím s cca. 30-50% úspěšností. V poslední době jsem nebyl schopnej si nákupy a vaření správně naplánovat, což je pro mě ponaučením do dalších dní.
 

Také se mi kolikrát stalo, že pro velký hlad, chybějící suroviny či málo času jsem udělal to, čemu se chci vyhýbat - zajel jsem si třeba do bistra na nudle, ať už namísto oběda, anebo po práci na večeři. Junk food chci eliminovat na minimum. Nápoje jako jsou cola apod. jsou též stále věci, kterých jsem se nezbavil. K tomu všemu miluju kafe - a to hodně slazený, takže fuj a dost. Kolikrát to piju i přesto, že už mě z něj není dobře od žaludku. Prdel je to, že zatím co tohle píšu, tak si tu z vesela upíjím.
 

Dnes jsem si udělal měsíční rozpis dle směn, návštěv lékařů aj. a pokusím se rozvrhnout si vaření ve větším množství na předem stanovené dny, což se mi první dva týdny dařilo, ale pak jsem to nechtěně zazdil. Čas strávený u plotny je opravdu veliký a nemůžu si dovolit vařit každý den nebo ob den.
 

ZDRAVOTNÍ STAV
 

Plavání krásně prospívá mým zádům, která mě už bolí o trochu míň , avšak krční páteř trpí, což je téměř nevyhnutelné kvůli mé pracovní náplni (když 15 dní v měsíci loupete prášky pro třicet klientů nad nízkým stolem ve stoje, tak se to po čase projeví, nemluvě o skloněné hlavě nad papíry). Pár cviků na uvolnění a snad to bude lepší.
 

Btw.: 15. 2. jdu ke sportovnímu lékaři, tak se podíváme na mou výkonnostní složku, ať máme na konci roku co porovnávat. Pozdě, ale přece.
 

ŠETRNOST K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
 

Nesportovní a pro někoho nezajímavá stránka mé osobnosti a projektu, ale je to něco, na čem chci pracovat a tak je to mezi mými cíly. Věřím ale, že hlavně mezi vegany a vegetariány se najde spousta lidí, které tenhle aspekt zaujme, vzhledem k neoddělitelnému vztahu etiky s ekologií ve veg. životních stylech.
 

Vždycky když koupím něco ve zbytečném plastovém, papírovém a jiném jednorázovém obalu, projde mi hlavou myšlenka, kolik bordelu člověk po sobě zanechá vis. pohled na moje koše s tříďeným odpadem (kdybych to včera nevyvezl, hodím sem foto, fakt je toho halda). Rozhodně bych nebyl proti, kdyby v mém okolí byla alespoň jedna bezobalová prodejna (vis. pražský obchod Bezobalu).

 

sklenice.jpgKdyž už tě sere jídlo v původních plastových baleních, ze kterých se to pak kolikrát i vysype... a když seš ujetej na skleňený dózy, a to tu nejsou všechny.


V hlavě mi projela otázka nakupování max. pětikilových gastro balení přes internet třeba na stránce bio-country.cz, což by rozhodně snížilo spotřebu obalů na jedno použití. Otázkou je v jakém balení potraviny doručují. Každopádně je lepší koupit víc potravin v jednom velkém balení než stejné množství v několika - ve výsledku je toho odpadu alespoň méně. Pořád by to ale nebylo ono - velká balení by zabírala dost místa a ne každý ho má. Je to zapeklitá otázka.
 

Od té doby, kdy mnou projela myšlenka veganství, jsem si začal nejen víc uvědomovat tu silnou spojitost mezi zajetým stravováním a jeho etickými následky, ale také mezi běžným nakupováním v dnešní konzumní společnosti a tvorbou odpadu.
 

Spousta lidí si cení krásné přírody, kterou kolem sebe má, ale neuvědomuje si, jak moc jí svým chováním, které považuje za "v pořádku", ubližuje. Přitom vlastně není vůbec těžké svou ekologickou stopu o něco zredukovat (vis. zero waste).
 

Můj pokrok v týhle oblasti prozatím spočívá v připravenosti (kterou ale občas taky pěkně poseru). Snažím se mít při sobě vždy vlastní tašku, když to opravdu není nutnost, kašlu na igelitový sáčky a to ovoce či zeleninu hodím do košíku bez toho - stejně si to markuju sám na samoobslužný pokladně a nikoho tím tak nenaštvu. Občas to však nejde, třeba když si beru kešu na váhu apod. Dále se vyhýbám nakupování zbytečností v plastu (typickým příkladem jsou balené vody). Když už však musím něco v jednorázovém obalu koupit, volím ekonomičtější a větší variantu (méně odpadu).
 

Beru-li si s sebou nějakou tu sváču, buď ji mám v piksle, anebo zabalenou v utěrce. Vždycky u mě bylo zvykem používání alobalu ve velkým, jenže to dělá strašnej bordel a je to opravdu neudržitelná a škodlivá praktika (vis. článek o hliníku na ekolist.cz). Bohužel, ačkoliv se používání alobalu snažím vyhnýbat, hůř se vypořádávám s omezením pití v plechovkách - občas na tu Pepsinu u nás v práci chuť dostanu, kor když je náročnější den, tak do toho automatu jdu.
 

Dříve jsem si často kupoval čaj v automatu do plastového kelímku. Na to jsem se naštěstí již úplně vykašlal.
 

Koukám, že tady jsem se dost rozepsal, nebudu tě tedy nudit a přejdeme na další téma. Pokud tě to však bere, samostatných článků zaměřených na ekologii přibude.
 

ORGANIZACE ČASU, PRODUKTIVITA, EFEKTIVITA
 

Tak tady jsem po dvou týdnech, jak jsem výše zmínil, začal pokulhávat. Ale nemuselo to tak dopadnout, kdybych se v tom shonu aspoň jednou zastavil, vše si to zrekapituloval a pokusil se začít nanovo. Bohužel jsem se až doteď vezl na vlně pracovně-školně-osobního shonu. Teď to však můžu napravit a taky to tak udělám. Tlustá čára - repete!
 

Znáš knihu Konec prokrastinace od Petra Ludwiga? Třeba jsi o ní slyšel - kup si ji! Obsahuje spoustu nástrojů sebekontroly, z nichž já používám hlavně tzv. buzerlístek (kterej jsem taky já vocas na čas zazdil). Jedná se o papírovou pomůcku, která ti pomáhá utvářet a upevňovat nové návyky, které si ty sám zvolíš (např. začít sportovat) a případně se i zbavovat těch špatných (třeba kouření).
 

Dále systém To-Do today, což je seznam činností, které bys měl za den udělat - vlastně si naplánuješ harmonogram, čímž se v ten den vyhneš rozhodovací paralýze (resp. nezasekneš se při volbě jednoho ze dvou úkolů, kdy ve výsledku se vysereš na obojí a prokrastinuješ). Zní to strašně obyčejně, ale ono to zas tak obyčejné není - má to spoustu vychytávek, které však tady nebudu rozepisovat, abych to moc nenatáhnul. Od toho je ta knížka, která je navíc krásně graficky zpracovaná a srozumitelně napsaná a najdeš ji v každým dobrým knihkupectví.
 

ŽIVOT OMEZUJÍCÍ KRÁMY
 

Věc, ke které jsem se zatím vůbec nedostal. Náprava na dohled.
 

KURZ VÝŽIVOVÉHO PORADCE
 

wel1.jpg

 

Už jsem se mu párkrát věnoval, však mám na něj půl roku a těch kapitol tam moc není. Akorát si musím udělat čas na určitý počet kontaktních hodin a závěrečnou zkoušku, což je pořád za dlouho a nebude to žádný oříšek.
 

Proč si ten kurz vlastně dělám, když studuju výživu na VOŠ? Mám pár důvodů.
 

Ten první je, že než dostuduju a dostanu diplom (snad), tak uběhnou tři roky. Když si udělám kurz, budu mít akreditaci k výkonu poradenské činnosti a můžu tak pomáhat ostatním a zároveň aplikovat znalosti ze školy - ne jen z kurzu. Výživové kurzy bývají všeobecně bůhvíjak kvalitní, čímž nechci znevažovat Welko, u kterého si kurz dělám, ale během pročítání kurzových materiálů jsem našel věci, které jsou občas ve sporu s tím, co se učím na škole.
 

Druhým důvodem je rada jedné mojí učitelky - když chce člověk mít živnost jako vystudovaný nutriční terapeut, je vázaný na spoustu předpisů a je to strašný opruz. Podle jejích slov člověk musí mít např. vlastní ordinaci, která musí naplňovat zvláštní kritéria apod., kdežto když má člověk kurz, může si provozovat živnost třeba na chodníku. Takže je to vlastně taková oklika, díky které člověk může pomáhat ostatním a dělat to, co ho zajímá a baví bez toho, aniž by mu někdo šlapal na paty.
 

PŮLMARATON, TRIATLON A PĚŠÍ TÚRA
 

O sportech jsem se už zmiňoval, plavu, jezdit budu, běhání zatím odloženo, chůze je víceméně bez obtíží - v blízké době trip Trutnov - Hostinné.
 

Jinak už mám potvrzené dva kolegy na letní túru na Lipno, pokud budou okolnosti přát, takže super!
 

GLADIÁTOR RACE
 

Za dlouhou dobu, teď se soustřeďuju hlavně na triatlon. Rozhodně mám v plánu později zařadit do programu i nějaké silovější tréninky, ale stále je brzo o tom hovořit, když hlavním tématem je pro mě teď kondice.
 

MEMORIÁL A. NIKODÉMA
 

Až ke konci roku, ale už jsem dlouho nebyl v řece a docela mi to chybí. Nutno sjednat nápravu! Aspoň že se občas otužuju pod sprchou. Navíc musím zmínit, že tohle je první zima, kdy mi opravdu není zima, ať už je jakkoli pod nulou (jednou jsem byl pluhovat v tričku a teplo mi bylo nádherný), nebo těsně u ní a mimo střevní chřipky z práce jsem nebyl ani jednou nemocný.
 

Občas se věnuju Wim Hofově dechové metodě - opravdu funguje.
 

To ledové šílenství má přeci jen nějaký smysl.
 

ŠPANĚLŠTINA
 

27498092_1572485926201773_1408244093_n.jpg


Pořádně si k tomu sedám až dnes. Spočítal jsem si, že ode dneška do konce roku mi zbývá 242 stránek, kterýma se musím prolouskat, což je cca. 5 stránek za týden vzhledem ke zbývajícímu času. To je pohodička.

Španělština mi není cizí, už snad od loňského jara jsem se jí začal věnoval v aplikaci Duolingo na mobilu (PC verze je taky možná) a jelikož tam kurz španělštiny není v české verzi, dělal jsem ho v angličtině a procvičoval tak oba jazyky. Již mi to dalo pro začátek docela dobrou slovní zásobu a pochopení základní gramatiky.
 

KOUŘENÍ
 

Již 31 dní jsem si nezapálil. 31. prosince jsem si dal poslední symbolickou s kamarádem.
 

TROCHA STATISTIKY
 

navstevnost.jpg

Za celý leden můj web navštívilo 3389 lidí, což je krásné číslo, které jsem za jeden měsíc snad ani nečekal i přes mou velkou aktivitu ve sdílení článků a reportů na soc. sítích. K tomu 86 lidí již sleduje mou FB stránku.

 

ZÁVĚR
 

Tímhle bych ti chtěl poděkovat za to, že jsi se vůbec dočetl až sem, protože pro mě je to znamením, že to někoho opravdu zajímá, a že to co dělám, má nějaký význam.
 

Opravdu velké díky za leden patří Lukášovi, který se mi aktivně věnuje i přesto, že má svých starostí až až. Letos se má účastnit jako jeden z mála vybraných z ČR ve své věkové kategorii závodu v triatlonu ve slovenském Šamoríně, tak mu drž palce!
 

Přeju ti hodně štěstí v tvých osobních úspěších a ať se ti daří překonávat překážky, které ti osud zanese do cesty.
Nikdy se nevzdávej a jdi si za tím, co máš rád a co tě baví!
 

Sleduj dál Cestu vpřed tady na webu a klidně i na FB stránce.
 

S pozdravem
img014.jpg