Jdi na obsah Jdi na menu

Cesta vpřed - březnový souhrn

1. 4. 2018

 

Březen mi nabídl adekvátní množství volného času, který jsem ale později zjistil, nedokázal správně využívat. Nechtěně a nepozorovaně jsem začal vybočovat ze své produktivní koleje. Následkem toho jsem se musel vrátit o pár kroků zpět a znovu si osvojit, rozšířit a upevnit paletu metod, které mě mají držet v pozoru. Posun v plavání jsem dočasně odložil, abych mohl posouvat druhé, za což jsem strašně rád, na nohu čekají rehabilitační procedury, ale i tak ji chci a už musím začít postupně zatěžovat vzhledem k blížícímu se půlmaratonu, krásné počasí dalo možnosti pořádně protočit řetěz u kola a nebýt jedné nešťasné události v rodině, nazval bych březen opravdu hezkým měsícem.

TIME-MANAGEMENT

Uvědomění si špatného nakládání s časem mě dovedlo k znovuotevření knihy Konec prokrastinace, jejíž metodami jsem se začal znovu prodírat. Konečně jsem si stvořil svou finální verzi osobní vize, která slouží jako ukazatel toho, kam bych chtěl směřovat a podle toho by se mělo odvíjet to, čemu se budu věnovat.

Věnovat se něčemu – na to a na upevňování nových návyků, které si je třeba v rámci své osobní vize vytvořit, slouží nástroj zvaný buzerlístek. Jedná se o tabulku vytvořenou na určité časové období (nejlépe 1 měsíc), kterou každý den vyplňuješ. Každý řádek ztělesňuje jeden den a každý sloupec má přiřazený jeden návyk nebo činnost, které se chceš věnovat. Na konci dne si barevnými fixy, (zelený, červený, modrý), kdy každá barva má svůj význam, označíš puntíkem jednotlivé návyky dle úspěšnosti. Zelená pro splněný návyk, červená pro nesplněný návyk, modrá pro návyk, který jsi nebyl z objektivního důvodu schopný splnit (u modrého puntíku bacha na racionalizaci toho, proč jsi danou činnost nesplnil, buzerlístek by měl být zelený, ne modrý, ani červený). Ukážu ti pro přiblížení svůj buzerlístek na necelý duben.

buz

Každý z dnů má určitý potenciál. Podle tvého subjektivního pocitu, jak moc si myslíš, že jsi daný den využil, přiřaď číslo od 1 do 10 (kdy 10 znamená nevíce využitý den) do patřičného sloupce. Zároveň do té samé kolonky v závěru dne přiřaď puntík podle celkové úspěšnosti v naplňování vytyčených činností. Pokud jsi některou z činností během dne nesplnil a musel sis dát červený puntík, dej si ho i do kolonky potenciálu dne. Pokud je však řádek v buzerlístek pro daný den zelený, případně s nějakým tím modrým puntíkem, můžeš si celý den označit zeleně.

Je dobré mít kolonku na plnění buzerlístku jako takového, protože pokud ho nebudeš každý večer pravidelně plnit, nestane se z něj udržitelný návyk a ty tak můžeš snadno ztratit kontrolu nad využitelností svého času.

Buzerlístek je opravdu skvělý pomocník v počátečním boji proti prokrastinace, ale nelze zůstat jen u něj, pokud se chceš posunout ještě o kus dále. Vize slouží jako berlička pro věci, kterým by ses měl věnovat. Věnovat se tebou vytyčeným činnostem ti pomůže buzerlístek. Kdy se čemu ale věnovat ti už nic z toho neřekne, potřebuješ nástroj, který ti pomůže udělat naplněný den. Pokud chceš takový den zažít, je potřeba si ho správně naplánovat, a to buď večer před spaním, nebo ihned z rána. Na to je výborná metoda todo-today [tu dů] (z anglického „dělat dnes“).

Začnu pár slovy o pojmu rozhodovací paralýza. Jedná se o neschopnost vybrat si ze spousty možností, které den nabízí. Určitě se ti už kolikrát stalo, že ses rozmýšlel nad několika možnostmi a nakonec sis nevybral ani jednu, nebo sis vybral to pravé ořechové, ale výběrem jsi strávil zbytečně moc času, popřípadě sis vybral, ale později jsi své volby litoval. Osobní vize ti má zúžit možnosti, protože díky ní si uvědomíš, čemu by bylo nejlepší se věnovat vzhledem k tomu, jaký jsi a čeho chceš dosáhnout. Dále ti je zúží buzerlístek, za předpokladu, že ti už nebude zbývat nic jiného, než si vybrat něco z toho mála množství činností v něm vepsaných. Jakmile jsi v tomto stádiu, je již jednodušší si vybrat s větší pravděpodobností, že si vybereš, aniž bys toho později litoval.

Zpátky k nástroji todo-today. Jedná se o grafické zpracování činností/úkolů během dne. Nejde o klasický seznam věcí, které je potřeba udělat, ale o předem načrtnutou cestu tvým dnem. Opět ukážu na svém todo-today:

todo

Věc, které si na první pohled asi nevšimneš – denní činnosti nejsou psané způsobem, jakým je většina z nás zvyklá psát si takovéto úkoly. Například činnost „vypracovat stravovací plán od 2. do 9. 4.“ by si většina z nás zapsala krátce a stručně „stravovací plán“. To však může vyvolat averzi, protože úkol není tak stoprocentně jasný a musí si ho člověk v hlavě zpracovat, což způsobí, že se plnění vyhneš, nějak to zazdíš, prostě šlus. Je proto dobré napsat si dané činnosti přesně a výstižně.

Jo, a pokud tě zajímá, co to ten stravovací plán je, tak se jedná taktéž o způsob, jak si organizuju čas, konkrétně v kuchyni. Vezmu si Maťův nutriční plán, případně zapátrám v hlavě po svých jídlech, a vyberu jídla pro jednotlivé denní chody, které si na týden budu postupně připravovat, nejlépe vařit maximálně jen 3x týdně pro úsporu času, rozpočítám na porce, projdu domácí zásoby a podle potřeby daných surovin nakoupím a následně si navařím a nachystám jídlo. Další způsob jak vyje*at s rozhodovací paralýzou. Když předem víš, co máš jíst a máš to nachystané, nemusíš trávit blouzněním po kuchyni a po špajzce, co bys asi tak sežral a pak se babral neustále s nějakou přípravou. Máš to dávno připravené, vezmeš to a sníš to.

20180401_182525.jpg

Určitě ti v todo-today neuteklo barevné značení, opět zeleným, modrým a červeným fixem. Červeně jsou označené úkoly s nejvyšší prioritou, modře mají střední prioritu a zelené nejnižší, nebo-li úkoly, které by bylo fajn udělat, ale když tomu tak nebude, nic zlého se nestane, ale proč je nesplnit, že?

Dále mám každý úkol označený přibližnými časy plnění, taky dobrá věc. Může se stát, že si nasekáš na papír hafo úkolů, ale až když si k nim začneš psát odhadované časy vzhledem k povaze činností, dojde ti, že to prostě nemůžeš za ten den splnit, čímž se dostávám k jedné upomínce – nenakládej si toho moc! Stejné pravidlo platí i pro buzerlístek. Začínej zvolna, nejdřív malé krůčky, později větší. Když si nasekáš nahned dvacet návyků a dvacet činností za den, může se z toho stát špatná zkušenost, která tě později odradí. Nepřeceňuj se!

Ohledně time-managementu už jen pár řádků. Sepisuju to ve Wordu a dívám se na počítadlo: „Ty vole, to už jsem napsal skoro tisíc slov?“

Tvoji hlavu přes den dokáže zaměstnávat a tím vyčerpávat spousta podnětů, často to bývají myšlenky na to, co kdy, kde a dokdy musíš udělat. Žádnou z věcí, se kterou nemůžeš v daný okamžik pohnout, bys neměl mít v hlavě. Měla by být zaznamenána v nějaké fyzické podobě a od toho je tu nástroj todo (tentokrát bez slova today), a ideas.

Todo je postaven na podobném principu, jako todo-today, akorát je to zásobník všeho, co je potřeba udělat. Při tvoření todo-today listu ti dost pomůže, protože z něj můžeš vybírat a zařazovat tak činnosti ke splnění do svého dne. Opět je zde trojbarevné značení.

todoo

Nástroj ideas slouží stejně jako todo, akorát bez barev a nejedná se o úkoly, či-li věci, které by se někdy měly udělat, ale o nápady.

A nakonec je tu nástroj todo-all. Jedná se o skloubení todo-today, todo, ideas a navíc ještě diáře obsahujícího pouze údaje vázané na konkrétní čas (např. schůzky, časově vymezené úkoly typu "odevzdat toho dne v tolik hodin tento tentononc" atd.)

Vše až na diář, mám v jedněch přenosných deskách, kde mám vložený i buzerlístek a svou osobní vizi pro neustálé připomínání. Obojí se snažím nosím vždy s sebou, (až na nákupy a návštěvy známých) takže mé todo-all je kompletní, funkční a vždy připraveno (a psací potřeby taky).

all

SPORT

Jednu část měsíce jsem byl nachlazený a nechtěl jsem riskovat propuknutí v něco horšího než je jen rýma a dávivej kašel, ze kterýho jsem se nejednou málem poblil v kleče na zemi, takže jsem měl týden od sportu oraz. Pak jsem se vrátil zpět do starých kolejí.

bazen.jpgStále jsem se věnoval plavání, ačkoli trochu jinak. Od poloviny března jsem svoji pozornost přesunul na druhé, kteří mě poprosili o pomoc, za což jsem opravdu rád a je to pro mě cenná zkušenost (třem lidem jsem pomáhal s plaváním). S jarním počasím chci začít chodit plavat do rybníka na Dolce po délce, ať je plavecká příprava v plném proudu.

Dále už tahám kolo když je volno a i když je práce, ale zatím jen na noční a takhle to budu v dubnu zatím provozovat. Přecijen bych nerad podstoupil to riziko, že bych na denní směnu přijel pozdě vzhledem k tomu, že po ránu jsou největší spěchy, kdežto na noční si sjedu s větším předstihem odpoledne s pocitem, že mě nic nežene a nic nehrozí.

Běhání mě se*e. S nohou jsou furt problémy, ale vypadá to, že postupnou zátěž na měkčím terénu by zvládla. Na konci května mě čeká první vytyčený cíl - Trutnovský půlmaraton. Snad postupná zátěž, aplikace předepsaných léčiv a rehabilitace pomůže, při nejhorším to odskáču na jedné noze, to ještě určitě nezažili. (Ha!)

Zapomněl bych - triatlon Hornettlon již spustil svou registraci a já mám již oficiálně závod zamluvený a zaplacený, takže už jen trénovat a vyčkávat!

ZLOZVYKY

28928763_1616781401772225_497048749_o.jpgZačal jsem si u sebe všímat věcí, které jdou proti mě. Sem tam ty brambůrky, s novým spolubydlícím popíjení vína, o nočních občas Cola, stravování se v bistru na nudlích, prostě věci, které mi do mé vize i Cesty nepasují a musím se s nimi vypořádat. Nemluvím o tom, že si malé kávy rvu 3-4 lžičky cukru (a to už vůbec nemluvím o tom, kolik si těch kafí za den zvládnu dát).

Vše jsem si to sepsal a hodlám vyvěsit na viditelné místo, abych se měl na pozoru. Jelikož si jsem svých zlozvyků dobře vědom, tak jsem si je (až na jeden, a to snoozing - chorobné odkládání budíků) nedal na buzerlístek. Jak jsem zmiňoval, mohlo by to ve mě vyvolat averzi k plnění. Postupně je však rád zařadím ať je mám ještě víc pod kontrolou.

KOUŘENÍ

Již 90 dní jsem si nezapálil!

ŠPANĚLŠTINA, KURZ WELKO, ZERO WASTE

Španělštinu jsem dost zanedbával, až ke konci měsíce jsem se jí začal opět intenzivněji věnovat. Na ní bych chtěl dost v dubnu zapracovat, protože vím, že když si na ni udělám dostatek času, dokážu se hodně posunout. Navíc jsem nedávno objevil skvělou věc, a to stránku SMARTUS, která nabízí za pár šupů zkrácené verze různých knih, mezi nimiž jsem našel knihu od Gabriela Wynera - Fluent Forever (Plynule navždy). Poskytla mi tak hezký návod, jak lépe přistupovat k učení jazyků.

V online kurzu výživového poradce Welko jsem nějaký ten pokrok udělal, ale vím, že kdybych chtěl, tak teoretickou část, které s na netu věnuju, bych měl realtivně hned. Měl bych si udělat jeden celý den jenom na kurz, anebo mu vyhradit více delších časových úseků v měsíci, protože do půlky roku musím mít hotovou praktickou část a tím i celý kurz.

Zero waste šlo tenhle měsíc víceméně mimo mě. Rozhodně se snažím do baráku netahat další ptákoviny, třídění odpadu jsem rozšířil o další typy odpadů (třídění hliníku, tlakových nádob, tetrapaků), ale nedošlo k žádné extra změně či vylepšení. Strašně rád bych si udělal domácí kompostér. Zatím leží v seznamu ideas. Dále je doma spousta věcí, kterých nebude škoda zbavit se a vyčist tak dům i mysl.

RADARDÍKY ŽE JSI SE DOČETL AŽ SEM!

Pro menší reporty ve stylu fotek aj. zavítej na FB stránku webu, ať ti nic jen tak neunikne.

Přeju ti krásný a naplno využitý jaro. Snad jsem tě něčím inspiroval! Buď sám sebou a pilně a vytrvale na sobě makej!

PODPIS