Jdi na obsah Jdi na menu

Aktuální stav a výživářství

2. 11. 2018

 

Už je to víc jak měsíc, co jsem se vrátil ze své 300tour Trutnov – Lipno. Koleno stále bolí, avšak je to čím dál lepší a nemůžu se dočkat, až se budu moct naplno vrátit k pohybovým aktivitám. Volný čas vyplňuju všelijak, hlavně vařením a online kurzem od Mgr. Martina Jelínka (kurzy ATAC), konkrétně kurz „Vegetariánství a veganství v praxi“. Po čtyřech letech veganství by člověk nečekal, kolik nových poznatků se může dozvědět.

Vaření a kurzování jdou spolu ruku v ruce, protože chci-li někomu sám předávat informace z oblasti vegansko-vegetariánské výživy, myslím si, že bych se měl v jídle vyznat nejenom teoreticky, ale mít v merku širokou paletu dobrých jídel, protože nikdo nikdy nebude jíst to, co nechutná dobře.

Navíc je to pro mě samotného obohacení, nazval bych to, „domácí kuchařky“, čímž označuju jídla, která má člověk opravdu rád a třeba každý měsíc si je rád dá hned několikrát a má je natolik zažitá, že recept zná z téměř nebo zcela z paměti. Pokud bych měl z mnou nedávno vařených jídel jmenovat favorita, byl by to pórkový krém, nebo prostě řečeno pórková polívka (ale taková ta hustá!).

45225064_1002659719918070_9128217848160714752_n.jpg

Bavíme-li se už o té výživě, dost jsem přemýšlel. Jak a o čem? Inu, že chci fušovat do výživy není ničím novým, otázkou však bylo - jakým způsobem? Ze široka, nebo cíleně? Tím chci říct, že úplně původním nápadem byla tvorba jídelníčků jak pro vegetariány a vegany, tak i pro smíšené strávníky s úmyslem sestavení vyváženého stravovacího plánu se sníženou živočišnou konzumací. Smíšenému strávníkovi se tahle věta může zdát jakousi plánovanou manipulací, což je pravdou jen z části. Zaprvé se s novými poznatky stále více odstupuje (resp. doporučuje se odstupovat) od konzumace živočišných výrobků, především masa. Zadruhé, vegetariánství a veganství je něčím, co se dostává pod kůži více a více lidem. Znalost principů, výhod, nevýhod a zásad těchto směrů by měla být u lidí, kteří se chtějí „lépe stravovat“, jednou z těch důležitých. Není nic špatného na tom, dozvědět se něco pro člověka nového, případně to i zkusit v praxi.

Čili šlo mi o tři věci:

  1. svým zásahem do stravování jiných snížit jejich živočišnou konzumaci za cílem zlepšení jejich stravovacích návyků, zlepšení a upevnění zdraví
  2. snížení etického a ekologického dopadu oproti původním stravovacím návykům
  3. seznámení s vegetariánstvím a veganstvím minimálně v teoretické rovině a podílet se na vymýcení zažitých mýtů o těchto směrech

To však mělo háček. Už déle jak čtyři roky nevnímám maso jako potravinu. Navíc jsem se sám sobě stal kuchařem až na veganství v sedmnácti letech (sakra, zas mám pocit, že jsem starej), takže zkušenost nikdy nebyla. Navíc mě nic nemotivuje k tomu, abych si, už jen ty znalosti, do sebe rval (pamatuju si, jakej byl pro mě vopruz učit se na VOŠ řeznické dělení zvířat, o zrání masa apod.).

Strategie se tak musela překopat, protože ačkoliv bych se v původním plánu snažil o zařazení masa v minimálním množství, furt by to přese mě moc nešlo, respektive pouštěl bych se do něčeho, od čeho se běžně distancuju.

Aktuální strategie je:

  1. snažit se snížit živočišnou konzumaci smíšených strávníků, ne skrze zásahy do výživy, ale skrze mnou veřejně propagované informace ohledně (především) etických dilemat živočišné produkce aj. a vzbudit tak v nich zájem o vegetariánství/veganství (poslední článek zde)
  2. s takovými lidmi navázat spolupráci (výhoda oboustranného zájmu – vyšší motivace a snad i vyšší procento úspěchu ve formě přechodu na veg. stravu)
  3. poskytovat (především) edukaci, aby se ona osoba dokázala v tomto životním stylu teoreticky a prakticky orientovat, případně sestavení jídelníčku na míru v rámci individuálních požadavků

V nejbližší době bych měl kurz dokončit. Pak bych chtěl zapracovat na vlastních edukačních materiálech. které hodlám do budoucna využívat a z části zde prezentovat v nové rubrice Výživa.

Konec hlášení!

Čus!

FACEBOOKICON instagram-circle-icon-1.png